Image
Image

Spelbranschen får liv i Linköping

East Sweden Game gör spelbranschen i Linköping hetare Dataspel som Minecraft, Candy Crush Saga och Battlefield har satt den svenska spelindustrin på världskartan.

Branschen växer i hög hastighet i världen, Sverige och även Linköping – där East Sweden Game på Ebbepark samlar regionens spelutvecklare och digitala artister.

Användningen av spelteknik ökar inte bara inom underhållning – utan även inom områden som medicin, hälsa, utbildning, flyg, AI, filmindustrin och destinationsutveckling.

2017 var det premiär för East Sweden Game i Linköping – en community, arbetsplats och företagsinkubator för utvecklare av dataspel och digitala upplevelser.

Projektet – som grundades av spelbranschveteranen Tomas Ahlström – finansieras och drivs av fastighetsbolaget Sankt Kors och håller till på en yta av över 400 kvadratmeter i Ebbepark.

– Det finns stora fördelar med att samla skickliga spelutvecklare och digitala artister med spännande idéer på samma plats. Här går att lära sig av varandras kompetens, få rådgivning, byta idéer över en lunch och testa spel på varandra, framhåller projektledaren Thomas Clifford.

Antalet medlemsföretag har ökat ända till uppåt 30 och det finns ytterligare hundratals enskilda medlemmar som antingen hyr in sig på en öppen coworkyta eller egna stängda kontorsrum.

– Vi har också sociala ytor där medlemmarna kan äta lunch, fika eller ha gemensamma möten. Varje torsdag arrangerar vi fika med en föreläsare inom branschen, som brukar vara populärt. Det är med andra ord som upplagt för olika former av utbyten och samarbeten.

Annas forskning visualiseras

Anna Eklöf ville visualisera sin forskning om ekologiska nätverk – och kombinera nytta med nöje.

Efter hjälp och stöttning från East Sweden Game har hennes företag Lutra Interactive både leve-rerat sin Ecoweb till Universeum i Göteborg – och landat en miljon-affär på ett samhällsnyttigt spel.

Anna Eklöf arbetar sedan flera år till­baka som forskare, lärare och biträ­dande professor inom teoretisk biologi på Linköpings Universitet.

– Jag hade en tid funderat över att visualisera ekologiska nätverk, vilket är vad min forskning handlar om, för att sprida till skolor i form av applikationer. Då skulle de kunna komma till nytta för många barn och ungdomar – och förena nytta med nöje, berättar Anna.

Det var då, för drygt två år sedan, som hon tog kontakt med East Sweden Game (ESG).

– Jag presenterade min idé, som de tyckte var spännande och förde samman mig med programmeraren Måns Gezelius och grafikern Magdalena Annell – som höll till på ESG på sin fritid. Så föddes företaget Lutra Inter­active. Namnet kommer från att vår första prototyp handlade om en näringsväv med utter i huvudrollen – utter heter just Lutra på latin. Dess­utom är det söta och häftiga djur.

Baserat på Annas forskning skapades Ecoweb – som digitalt visar hur olika djurarter hänger samman med varandra på olika sätt. Till exempel vem som äter vem.

– Simuleringen visar att om en djur­art försvinner eller minskar kraftigt i antal av någon anledning, påverkar det även andra arter. Också sådana som ligger många steg bort. Med Ecoweb visar vi vad som kan hända i eko­systemen i olika situationer – till exempel vid klimatförändringar.

Resultatet blev så pass lyckat att både Universeum i Göteborg och Visuali­seringscenter i Norrköping nu har den i sina utställningar.

– På en stor touchskärm bygger användaren upp en näringsväv baserad på data från Serengetis nationalpark i Tanzania. I slutändan har närings­väven ungefär 150 djurarter. I en annan installation kan besökaren undersöka hur cirka 500 olika arter på Antarktis hänger ihop. 

Med enkla fingertryckningar går det exempelvis att få svar på frågan om vad som händer med övriga arter om lejonet försvinner. Man får också fakta om både de djur och växter som finns i nätverket. 

Anna tycker att det är både häftigt och roligt att så stora besöksmål som Universeum och Visualiseringscenter använder sig av hennes forskning. Företaget har även nyligen fått i uppdrag att utveckla ett samhällsnyttigt datorspel – vilket är en affär i miljonklassen.

– Vi har blivit anlitade att skapa ett mobilspel som handlar om återvinning och riktar sig till yngre barn. Det är viktigt att det blir interagerande på ett roligt sätt. I allt vi gör finns ändå ett utbildningssyfte i grunden.

Anna lyfter fram all kompetens inom East Sweden Game – och alla möjlig­heter som finns där.

– För mig som kommer från forskningen och inte hade någon företags­vana är det guld värt. Det är ovärderligt att ha ett bollplank och en stor fördel att kunna nätverka på nära håll med övriga medlemsföretag och besökare, säger hon.

”Linköping en hub för spelutveckling”

Resolution Games blev nyligen utnämnda som en av de mest innovativa VR/AR-företagen i världen av Fast Company.

I november 2021 förvärvades Linköpingsbolaget Zero Index – för att fortsätta nå nya spelare och bygga upp en ny del i en mycket attraktiv stad.

Resolution Games är en VR/AR-spelstudio i Stockholm som grundades 2015 – med målet att förändra hur människor umgås och spelar spel. Sedan dess har företaget vuxit och är nu fler än 120 anställda, samt 

har skapat spel för alla ledande VR- och AR-konsoler på marknaden. 

– Inom VR är våra spel topprankade och är bland de mest nedladdade. Spel som Demeo, Blaston, Bait!, Acron: Attack of the Squirrels!, Cook-Out: A Sandwich Tale och Ultimechs visar hur vi kontinuerligt försöker att utvidga gränserna för vad som är möjligt när det gäller VR och AR, berättar VD Tommy Palm.

I början av 2022 blev Resolution Games utsedda till ett av de mest innovativa VR/AR-företagen i världen av Fast Company. 

– Extra kul att få erkännande som exempelvis att Demeo 2021 utsågs till VR Game of the Year under VR Awards och nyligen var finalist i det prestigefyllda D.I.C.E. Awards. Spelbranschen har vuxit och utvecklats till något som även kan gynna andra branscher. Möjligheterna med VR- och AR-teknik är oändliga och vi ser fram emot att få driva utvecklingen vidare. 

I november 2021 köptes det spännande Linköpings­bolaget Zero Index upp – en stark investering för att påskynda till­växten av sin portfolio på alla VR/AR-plattformar. 

– Vi valde Zero Index eftersom vi genom våra tidigare samarbeten hade sett vad de kunde prestera. I och med att marknaden växer och det finns olika val när det gäller hårdvara så behövde vi ett team som hade erfarenhet av att anpassa spel till olika marknader och plattformar. Genom att knyta till oss Zero Index-teamet kan vi fortsätta att nå nya spelare, oavsett var de väljer att spela.

Linköping rankas som en mycket attraktiv stad att satsa i.

– Universitetet håller hög standard och varje år examineras extremt duktiga programmerare. Vi ser det som en möjlighet att stödja en etablering av Lin­köping som en hub för spelutveckling i Sverige. Planen är att etablera det vi kallar Resolution Tech där och på så sätt attrahera några av de många talanger som finns i Linköping för att börja bygga upp en ny del av Resolution Games, säger Tommy.


Skriv ut  

Produktion

Media Fokus i Västervik AB, Växel: 070-187 20 00, www.mediafokus.se


Texter: Joakim Löwing
Form: Kristina Franzén
Foto: Örjan Karlsson samt arkivbilder 
Annonser: Karin Lindfors

Hela denna produktion är en annons. Med reservation för tryckfel.

Image
Image