Linköpings kommun samarbetar över gränserna för att stötta kulturföretagarna.
2025-06-18
Samarbete ska stärka kulturföretagen
Ett levande kulturliv ger en levande och attraktiv kommun. För att kunna stötta företagen inom kulturella och kreativa branscher har Linköpings kommun tagit ett rejält omtag genom ett närmare samarbete över förvaltningsgränserna och kommunkoncernen. Allt för att stärka och främja Linköping som kulturstad, till glädje för de som bor här men även alla som besöker kommunen.
I Linköping behöver vi bli bättre på att synliggöra kulturen och slå hål på myten om att vi inte är en kulturstad, för det är vi, minst lika mycket som en flyg- och teknikstad. Det är det som gör Linköping så unikt och något vi ska vara stolta över. Här finns många framgångsrika skapare av kultur som, liksom de många kunskapsintensiva teknik- och tjänsteföretagen, har sin utgångspunkt här i Linköping men med hela världen som sin marknad. Och kreativa och kulturella branscher, KKB, är en bransch som växer, vilket lyftes redan i 2021 års Näringslivsrapport från Näringsliv och tillväxt i Linköpings kommun.
I juni 2024 presenterade regeringen en nationell strategi för KKB. Men Linköpings kommun har redan varit igång med arbetet i ett par år.
– Vi träffade kulturaktörer som tyckte att de hamnat lite utanför det övriga näringslivet och bestämde oss för att titta närmare på hur vi jobbade med de här företagen, säger Sanna Rooth, kulturutvecklare på Kultur och fritid.
Unik enkät
Våren 2024 genomfördes därför en unik enkät med företag inom KKB.
– Det fanns i stort sett ingen statistik vad gäller de här branscherna, varken lokalt eller nationellt, säger Sanna.
Många svarade på enkäten, som visade att det fanns en del att jobba med.
– Den här branschen har hamnat lite mellan stolarna, inom Kultur- och fritid är det mycket fokus på kulturföreningar och Näringsliv och tillväxt jobbar med hela näringslivet. Visit Linköping & Co har sitt uppdrag med fokus på event och möten och att främja utvecklingen i den angränsande besöksnäringsbranschen. Vi behövde jobba förvaltningsövergripande för att få mer effekt.
Tre utvecklingsområden
En arbetsgrupp med personer från både Kultur och fritid och Näringsliv och tillväxt bildades. Tre utvecklingsområden har identifierats för att stärka branschen.
Det första är återväxt – KKB är en bransch där många drivit sin verksamhet länge och för framtiden behövs de nya generationerna. Det andra är att främja tillväxt och utveckling vilket främst handlar om kunskap, då en del vid starten inte kopplat ihop kulturutövandet med entreprenörskap och hur man kan utveckla verksamheten framåt.
– Vi tittar till exempel på hur vi kan samverka ännu bättre med det befintliga företagsstödsystemet och hur man kan koppla samman insatser som görs idag inom entreprenörskap i skolan med kultur, säger Sanna.
Det tredje området är något som många KKB-företagare lyft: behovet av kreativa kluster och ändamålsenliga lokaler.
– Det är en springande punkt som vi måste ta med oss framåt, även om den också är mer kostnadstung, säger Sanna.
Hon ser positivt på Linköpings framtid som kulturstad.
– Linköping har förutsättningarna att vara en riktigt bra kulturstad och det här är en engagerad bransch som ska och vill finnas med i Linköpings identitet.