Linköpings innerstad kommer att förändras under de närmaste åren. Här är en visionbild över hur S:t Larsgatan kan se ut i framtiden.

2025-06-18

Linköping – en stad i förändring under många år

Med en ny dragning av järnvägen och en ny placering av centralstationen skapas ännu större tillväxtmöjligheter för Linköping. Ostlänken för med sig en successiv transformation av hela staden som kommer att pågå under flera årtionden.

Efter en lång utredningsprocess är det bestämt var den nya centralstationen ska byggas. Den kommer att ligga norr om den nuvarande stationen, nära Kallerstadsleden. Byggstart sker 2030 och 2035 ska den nya järnvägen och centralstationen stå klar. Därefter startar en ny fas – nämligen arbetet med att förändra det gamla central­stationsområdet till ett stadskvarter med bostäder och kontorslokaler. 

Det handlar om ett långt tids­perspek­tiv på uppemot 70 år innan alla de visioner som finns idag kan omsättas till verklighet. 

De planer som finns på pränt omfattar bland annat nya stadskvarter vid namn Karebystråket, Gunnars Aveny, Strandpromenaden, Stadsterrassen och S:t Larsgatan. Gemensamt för dessa är att de ska innehålla naturliga mötesplatser och gångstråk i lugna och trygga miljöer, samt bostäder och kontorslokaler.

Några av dessa planer kan förhoppningsvis förverkligas inom de närmaste åren, medan andra dröjer längre.

– Kanske kommer vi att kunna påbörja eller till och med färdigställa vissa bostadskvarter till 2035. Det vi framför allt fokuserar på initialt är att de fastig­heter som behöver samplaneras ihop med järnvägen kommer med i de första detaljplanerna. Sedan ska man komma ihåg att det är många faktorer som styr byggnationer. Det finns ett marknadsperspektiv i sammanhanget, där privata fastighetsägare måste besluta sig för att investera, förklarar Alisa Basic, stadsplaneringschef i Linköpings kommun.

Även om många av projekten ligger väldigt långt fram i tiden är det viktigt att fokusera på slutmålet, menar Alisa Basic.

– Det är en väldigt spännande tid som väntar för Linköping och det jag tror är viktigt är att vi delar samma gemensamma målbild för vad vi vill uppnå i slutändan, oavsett om vi tillhör kommun, näringsliv eller invånare. Stora projekt som dessa är komplexa och tidskrävande och kommer i viss mån att påverka vardagslivet en aning.

Linköping är en stad som ständigt växer, oavsett etableringen av Ostlänken. Frågan är vilken betydelse Ostlänken har för stadens framtida utveckling?

– Jag tror definitivt att det kommer påverka vår tillväxt på ett positivt sätt. Samtidigt ska man ha med sig att Linköping växer av egen kraft och att det är många parametrar som avgör vår tillväxt. Men självklart är det gynnsamt – framför allt för vårt näringsliv – att ha en stark infrastruktur för att kunna fortsätta vara en attraktiv stad som växer.

 

Ostlänken

Ostlänken är en 16 mil lång ny dubbelspårig järnväg mellan Järna (utanför Södertälje) och Linköping.

I och med Ostlänken får Linköping en ny centralstation som blir gemensam för Ostlänken och Södra stambanan.

Trafikverket har huvudansvar för järnväg och perronger. Linköpings kommun ansvarar för övriga funk­tioner kring centralstationen och utvecklingen av områdena runt omkring.

Källa: Linköping kommun

 

Vision för 60 år framåt

En ny järnväg med en helt ny centralstation i Linköping står klar 2035.

Barriären som den nuvarande järnvägen utgör kommer att försvinna samtidigt som central mark frigörs. Det möjliggör för flera nya stadskvarter med bostäder, kontor och allmänna ytor. En viktig del i framtidens Linköping består i att skapa moderna mötesplatser med en bra tillgänglighet i en levande och trygg miljö. 

Linköpings stadskärna ska utvecklas till en internationell mötesplats med ett myller av människor. Den ska vara en fantasifull och tillåtande plats med teknik som underlättar vardagen, exempelvis mobilitetsfunktioner, eller hubbar, som är samlade på en plats.

Stadskärnan ska karaktäriseras av ett lugnt tempo och en trygg miljö. Cykeltrafik tillåts men på gångarnas villkor. Det ska vara lätt att cykla till och parkera i stadskärnan.

Oavsett om du kommer med bil, tåg, buss, cykel eller till fots ska det vara lätt att ta sig till och från staden. Dynamiska parkerings­system underlättar för den som är bilburen. En delvis ny drag­ning av kollektivtrafiken i staden blir en följd av den nya Ostlänken och centralstationen. 


  • Alisa Basic, stadsplaneringschef i Linköpings kommun. Foto: Örjan Karlsson

  • Pilen visar hur S:t Larsgatan ska förlängas norrut till det nya stationsområdet och vidare. S:t Larsgatan kommer att koppla samman nuvarande innerstad med det nya stationsområdet. Foto: Lasse Hejdenberg

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår