2025-06-18
En ny innerstad tar form
Stora delar av Linköping kommer att vara en byggarbetsplats under de närmaste åren. Det är inte bara järnvägsspår och en ny centralstation som ska byggas. Även inne i centrum kommer det ske förändringar.
Linköpings kommun växer med cirka 2 000 personer per år och de flesta bosätter sig i centrum. Om 10–15 år, när den nya järnvägen Ostlänken ska vara klar, förväntas tillströmningen av människor till innerstaden bli ännu större. Därför görs flera satsningar för att innerstaden ska bli ännu mer attraktiv och besöksvänlig.
Snart startar flera projekt i innerstaden, till exempel omdaningen av Storgatan från bussgata till gågata. Omdaningen av Storgatan och övriga projekt i innerstaden startar inom en snar framtid. Redan i år, 2025, startar arbetet med att göra om Drottninggatan till bussgata. Därefter ska Storgatan omvandlas till en permanent gågata.
Lockar mer folk
Utvecklingen går år ett håll – fler gågator. Statistik visar att gågator genererar mer folk till stadskärnan och att det blir gynnsamt för de butiker, restauranger och andra verksamheter som finns där.
– Eftersom Storgatan under de senaste åren förvandlats till gågata under sommarhalvåret vet vi att den fungerar för ändamålet. När det blir en permanent gågata kan vi göra mer bestående lösningar med andra ytmaterial, utrustning, bänkar, cykelställ och växtlighet. Det kommer att bli en helt annan miljö längs Storgatan och på Stora torget framöver, säger Jonas Sjöholm, trafikstrateg på Linköpings kommun.
När Ostlänken och den nya centralstationen är på plats kommer kollektivtrafiken bli ännu viktigare.
– Dels eftersom stationen hamnar längre från stadskärnan. Det är fortfarande gångavstånd men troligtvis kommer många ändå vilja åka kollektivt för att ta sig in till centrum. Dels räknar vi med att Ostlänken ska generera fler resande både till och från Linköping. Vi har tittat på ett nytt linjenät för stadstrafiken med färre linjer men tätare avgångar. Då blir det enklare att åka buss och stora delar av dygnet kommer man inte behöva tidtabellen. Det blir en stor skillnad som kommer att göra kollektivtrafiken mer attraktiv, säger Jonas Sjöholm.