Image

Edvin skapade Sveriges enda auto-mat

Edvin Johansson saknade en livsmedelsbutik hemma i Ekängen utanför Linköping. Men istället för att kräva att någon startade en, gjorde han det själv. Resultatet blev Sveriges enda auto-mat.

EKÄNGEN HAR VUXIT
snabbt de senaste åren, från 345 invånare år 1990 till att det 2017 bodde 2 700 personer här, och samhället fortsätter växa. Men någon butik har det inte blivit.
– Det finns planer på att bygga ett centrum, men det ligger några år fram i tiden, säger Edvin.
Han pluggar till civilingenjör med inriktning industriell ekonomi på Linköpings universitet och driver dessutom en verksamhet med hemleverans av ägg. Varje vecka kör han ut 3 000 ägg till sina kunder.
Tanken föddes att starta en automatisk livsmedelsbutik, där kunderna sköter sig själva. I två års tid utvecklade han det tekniska systemet och började bygga sommaren 2018. Han har själv ritat butiken och byggt allt från grunden.
– Min förhoppning var att butiken skulle bli klar under sommarlovet, men det drog ut på tiden, berättar han.
Men den 24 november var det dags för en högtidlig öppning av Edvins Auto- Mat. Det var många fler än han som saknat en livsmedelsbutik i samhället och det kom betydligt fler än beräknat till invigningen. Dessutom uppmärksammades den automatiska butiken i rikspressen.
De boende i Ekängen började genast handla och redan första veckan köptes det till exempel 60 liter mjölk om dagen. Vid vårt besök avlöste kunderna varandra – 2,5 dl grädde, ett par liter mjölk, ett paket bacon och annat smått som annars krävt en sväng med bilen tur och retur Linköping.
– Under planeringen gick jag ut med en enkät där de boende fick önska sig vilka produkter som skulle finnas i butiken. Det kom över 500 svar vilket är en stor del av hushållen i samhället, berättar Edvin.
Utifrån resultatet skapades ett sortiment med runt 300 artiklar. Ett tydligt önskemål var ekologiska grönsaker, vilka så långt det går är lokalt producerade. Dessutom finns här närproducerade ägg.
Edvin har av beprövad teknik skapat ett unikt system. När kunderna identifierar sig med mobilt bank-ID öppnas dörren. Kunderna scannar själva sina varor och betalar med kort. Kameror övervakar både inne och ute. Utöver att boende i Ekängen slipper onödiga bilresor, går själva besöket betydligt snabbare än i en konventionell butik.
Nu inriktar sig Edvin på att förfina tekniken och sortimentet. Vad nästa steg blir har han inte bestämt, men företagsnamnet ger en fingervisning: EDVIN Corporation AB. Mer om butiken finns läsa på auto-mat.nu.