Image
Image

Nytta och nöje med digitala tvillingar

Maxar Technologies tar varje dag nya fotografier av jorden med sina satelliter, som sen blir kartor och viktiga informationskällor. Ett av de pågående projekten är att återskapa hela jorden i 3D.

Tredimensionella kartor kan användas av stadsplanerare för att lägga vägarna på bästa sätt. Drönare planerar rutter med hjälp av dem, och beredskaps­myndigheter kan använda dem för att studera hur en översvämning skulle slå mot ett område, och så vidare. Det är nästan bara fantasin som sätter gränserna.

Om man utöver en exakt och geografiskt verklighetstrogen 3D-modell lägger till egenskaper som fysik, marktyper, byggnadshöjder och vegetations­typer blir det möjligt att generera ännu mer avancerade modeller som är lämpliga att köra simulationer i. Det ger oss information vi inte hade kunnat få på något annat sätt, och framför allt inte lika snabbt.

Den här sortens representationer av verkligheten kallas digitala tvillingar, eller digital twins. De behöver inte vara just kartor, utan kan vara 3D-kopior av människokroppen eller en motor, och modellerna kan då användas till forskning eller för att upptäcka problem tidigt.

Vill man utveckla ett spel som ut­spelar sig i Norrköping eller filma en dokumentär i ett virtuellt Barcelona är exakta koordinater förstås inte lika viktiga som snygga husfasader. Medan Maxar fortsätter bygga sin digitala tvilling av världen har SYNTH3D, som är ett samarbete mellan Maxar och Blackshark.ai, öppnat upp för just den typen av 3D.

SYNTH3D använder sig av Maxars kartor för att helt automatiserat syntetisera en representation av verkligheten. Det innebär att i en av de virtuella miljöer du kan tänkas utforska inom en snar framtid kommer ditt gula hus inte nödvändigtvis vara gult – däremot kommer det representeras av en tjusig 3D-modell av ett hus i ungefär samma form och storlek, med en fasad som skapas med hänsyn till den kulturella estetiken där du bor.

Hockeybordet på Maxar-kontoret är inte heller någon exakt kopia av den verkliga förlagan, men medarbetarna Johan och Marcus gör regelbundna simulationer här.

— Det är bra att få ett avbrott där man får upp pulsen lite, berättar Johan utan att släppa ögonen från pucken.

Mellan matcherna jobbar de med att få ordning på slutstadiet av det bygge som blir 3D-kartor. Oavsett hur exakta 3D-kartorna är, och oavsett om de används till nytta eller nöje, börjar faktiskt det hela här i Linköping. Det är här Maxar utvecklar teknologin för att generera modellerna utifrån ett stort (och växande!) arkiv satellitbilder, från datahantering och maskininlärning till visualisering och bildbehandling.

När hela kontoret firar ett avslutat projekt med tårta i lunchrummet, så passar man också på att fira det som bara är möjligt tack vare att hela produktionsledet sitter så nära varandra – att effektivt kunna samarbeta med projekt som spänner över flera olika grupper.

Du kan läsa mer om Maxars arbete på blog.maxar.com.

Aktuella jobbmöjligheter för Maxar i Sverige hittar du på maxar.com/maxar-sweden-careers.


Skriv ut  

Produktion

Media Fokus i Västervik AB, Växel: 070-187 20 00, www.mediafokus.se


Texter: Joakim Löwing
Form: Kristina Franzén
Foto: Örjan Karlsson samt arkivbilder 
Annonser: Karin Lindfors

Hela denna produktion är en annons. Med reservation för tryckfel.

Image
Image